SCHOOL LITERATION MOVEMENT POLICY (Concept and Implementation)
Keywords:
Literacy School Program, Educational PolicyAbstract
This article aims to describe the implementation of the literacy school program (LSP) as an educational policy that seeks literacy skills in mathematics, science, reading and writing of students. The literacy school program (LSP) is the result of educational innovation in the field of strategy. The literacy school program emphasis on literacy activities that include thinking skills using sources of knowledge in print, visual, digital, and auditory forms. This article uses a library research with literature and internet. The implementation of literacy school program (LSP) in primary school is applied as regulation of Ministry of Education and Culture number 23 of 2015 concerning the cultivation of character strengthens the efforts to establish the culture of literacy.
References
Abidin, Y. Dkk. Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara. 2017.
Bakry, A. “Kebijakan Pendidikan sebagai Kebijakan Publik”. Jurnal Medtek. 2010.
Diantoro, F. “Studi Kebijakan Pendidikan di Indonesia: Proses Kebijakan Pendidikan”. Diambil pada tanggal 02 November 2017. Dari https://www.academia.edu/32154727/PROSES_KEBIJAKAN_PENDIDIKAN.
Dikdasmen, “Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar”. Jakarta: Kemdikbud, 2016.
Dispenprov Jabar, “Gerakan Literasi Sekolah”, Diambil pada tanggal 02 November 2017, Dari http://literasi.jabarprov.go.id/baca-artikel-629-penerapanliterasi-untuk-meningkatkan kemampuan-berbahasa.html.
Gol A. Gong dan Agus M. Irkham, Gempa Literasi dari Kampung untuk Nusantara, Kepustakaan Populer Gramedia: Yogyakarta, 2012.
Ichsan, Ahmad Shofiyuddin, “Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Islam”, dalam Jurnal Pendidikan Dasar Islam Al-Bidayah, Vol. 10, No. 1, Juni 2018.
Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan RI, “Media Komunikasi Dan Inspirasi; Jendela Pendidikan Dan Kebudayaan” Fokus/ Edisi V/ September, 2016.
Mestika Zed, Metode Penelitian Kepustakaan, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2008.
Purnama, S. “Penelitian Kebijakan Pendidikan: Education Policy Research”, Makalah disampaikan dalam diskusi kelas Program Doktor Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 2010.
Satgas GLS, “Menumbuhkan Budaya Literasi di Sekolah”, Kemdikbud, 2016.
Tim Penyusun Modul GLN, Modul dan Pedoman Pelatihan Fasilitator Gerakan Literasi Nasional, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan: Jakarta, 2017.