INTEGRATION OF SCIENCE LITERACY AND SOCIAL VALUES IN THE ERAGLOBALIZATION

Authors

  • Fajar Dwi Mukti IAIN Fattahul Muluk Papua

Keywords:

Integration, Scientific Literacy, Moral Values, Globalization Era

Abstract

The era of globalization has had quite a broad impact on various aspects of life, especially in the provision of education, so students' scientific literacy which includes knowledge of science, science processes, development of scientific attitudes, and students' understanding of science can be integrated with moral values. The method in this study is a literature review that discusses the importance of integrating scientific literacy and moral values ​​in the era of globalization. Solutions to be able to overcome various problems of the globalization era that occur both political, economic, social and cultural problems as well as problems of moral and intellectual decadence especially among students, it is necessary to strengthen moral values ​​and scientific literacy.

References

Ar, Eka, Hendry., dkk., “Integrasi Sosial dalam Masyarakat Multi Etnik”, dalam Jurnal Waliwongo, Vol. 21, Nomor 1, Mei 2013.

Bafadhol, I.,"Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam", dalam Jurnal Edukasi Islami, vol. 6, Nomor. 12, Juli 2017.

Ginting, M., “Peran Globalisasi Dalam Dunia Pendidikan”, dalam Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan Tahun 2017.

Hidayati, F., Julianto, “Penerapan Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa dalam Memecahkan Masalah”, dalam Seminar Nasional Pendidikan Banjarmasin, Maret 2018.

Huda, S., “Pendidikan Karakter Bangsa dalam Perspektif Perubahan Global”, dalam Jurnal Media Akademika, Vol. 27, Nomor 3, Juli 2012.

Istiarsono, Z., “Tantangan Pendidikan dalam Era Globalisasi: Kajian Teoritik”, dalam Jurnal Intelegensia, Vol. 1, Nomor 2, Juni 2017.

Inanna, “Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral”, dalam Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, Vol. 1, Nomor 1, Januari 2018.

Jabir, A. B., Minhaj Al-Muslim, Madinah: Dar Ymar Ibn Al-Khattab, 1976.

Kurniawati, E., "Penanaman Nilai-Nilai Akhlak Pada Anak Tunagrahita Dalam Pendidikan Vokasional Studi Deskriptif Kualitatif di Balai Rehabilitasi Sosial Disgranda "Raharjo" Sragen", dalam Jurnal Penelitian, Vol. 11, Nomor 2, Agustus 2017.

Muslih, M., “Pengaruh Budaya dan Agama Terhadap Sains Sebuah Survey Kritis,” dalam Jurnal TSAQAFAH, Vol. 6, Nomor 2, Oktober 2010.

Muzayyin Arifin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2003.

Miharja, F. J., “Literasi Islam & Literasi Sains Sebagai Penjamin Mutu Kualitas

Manusia Indonesia Di Era Globalisasi,” dala Prosiding Seminar Nasional II Tahun 2016, Kerjasama Prodi Pendidikan Biologi FKIP dengan Pusat Studi Lingkungan dan Kependudukan (PSLK) Universitas Muhammadiyah Malang, 26 Maret 2016.

Musa, M. Y., Falsafah Al-akhlaq fi al-Islam wa shilatuha bi Al-Falsafatil Ighriqiyah, Kairo: Muassat Al-Khanjiy, 1993.

Nadhifatuzzahro,D., Setiawan, B., Sudibyo, E., “Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas VII-B SMP Negeri 1 Sumobito Melalui Pembuatan Jamu Tradisional”, dalam Seminar Nasional Fisika Dan Pembelajarannya 2015.

Nurhaidah, Musa, M.I., “Dampak Pengaruh Globalisasi Bagi Kehidupan Bangsa”, dalam Jurnal Pesona Dasar, Vol.3, Nomor 3, April 2015.

Ogunkola, B., J., “Scientific Literacy: Conceptual Overview, Importance and Strategies for Improvement”, dalam Journal of Educational and Social Research, Vol. 3, Nomor 1, Januari 2013.

OECD, PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing, 2016. doi:10.1787/9789264255425-en.

Pelangi, M.,"Nilai-Nilai Pembinaan Akhlak dalam Kegiatan Ekstrakurikuler di Madrasah Aiyah Mustafawiyah Purba Baru Kabupaten Mandiling Natal", dalam Jurnal Al-Muaddib, Vol. 2, Nomor 1 Juni 2017.

Rusniati, “Pendidikan Nasional Dan Tantangan Globalisasi: Kajian Kritis Terhadap Pemikiran A. Malik Fajar”, dalam Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, Vol. 16, Nomor 1, Agustus 2015.

Ramdhani, M. A., & Ramdhani, A. “Verivication of Research Logical Framework

Based on Literature Review”, InternationalJournal of Basics and Applied Sciences, Vol. 3, Nomor 2, Oktober 2014.

Salim,H., Kurniawan, S., Studi Ilmu Pendidikan Islam, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.

Toharudin, U., Hendrawati, S. dan Rustaman, A., Membangun Literasi Sains Peserta Didik, Bandung: Humaniora, 2011.

Yuliati, Y., “Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA”, dalam Jurnal Cakrawala Pendas, Vol. 3, Nomor 2, Juli 2017.

Zuriyani, E., Literasi Sains Dan Pendidikan: Kemenag Sumatera Selatan. Tersedia di https://sumsel.kemenag.go.id/artikel/view/14012/artikel-literasi-sainsdan-pendidikan. Diakses tanggal 13 November 2017.

Published

2023-05-31

How to Cite

Fajar Dwi Mukti. (2023). INTEGRATION OF SCIENCE LITERACY AND SOCIAL VALUES IN THE ERAGLOBALIZATION. ABDAU : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 311–329. Retrieved from https://jurnal.stpi-bim.ac.id/index.php/abdau/article/view/19

Most read articles by the same author(s)