APPLICATION OF FLASH CARD MEDIA IN IMPROVING BEGINNING READING ABILITY IN CLASS I SDN 14/I SUNGAI BAUNG
Keywords:
Media Flash Card, Membaca Permulaan, Sekolah Dasar/Madrasah IbtidaiyahAbstract
This study aims to explore and apply flash card media as an effective tool in improving early reading skills in class I SDN 14/I Sungai Baung. The research was conducted by involving 30 class IA students as research subjects. The method used was classroom action research consisting of four cycles, with each cycle involving planning, action, observation, and reflection stages. The results of the study show that consistent and directed application of flash card media can improve students' initial reading skills in class IA. Each research cycle resulted in a significant increase in students' reading ability. In addition, student participation and involvement in the learning process also increases with the use of flash card media. In addition, the results of this study also contribute to the development of varied and innovative learning methods at the elementary education level.
References
Febiani Musyadad, V., Supriatna, A., Gosiah, N., & Rakeyan Santang, S. (n.d.). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA FLASH CARD PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS III SDN KERTAMUKTI.
Febriyanto, B., & Yanto, A. (2019). Penggunaan media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(2), 108–116. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik/
Hadiana, L. H., Hadad, S. M., Marlina, I., & Subang, S. (2018). PENGGUNAAN MEDIA BIG BOOK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA KALIMAT SEDERHANA. In Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 2).
Hotimah, E. (n.d.). (2010). PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA PADA PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS KELAS II MI AR-ROCHMAN SAMARANG GARUT. Jurnal pendidikan uniga, 4(1):11. http://dx.doi.org/10.52434/jp.v4i1.30
Jurnal, L., & Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4, 9–16.
Kumullah, R., Yulianto, A., Andi Matappa, S., Muhammadiyah Sorong, U., & Inpres Paccerakkang, G. S. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2).
Maghfiroh, L., & Zuhdi, U. (n.d.). Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR.
Pradana, P. H., & Gerhni, F. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Flash Card untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(1), 25–31. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.587
Puspita Sari, D., Al Khoziny Buduran, I., & UIN Sunan Ampel Surabaya, F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa. In Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (Vol. 3, Issue 2).
Saputra, D., Fidri, M., Fatoni., & Nurhayati. (2022). PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK PENGUASAAN KOSA KATA. Jurnal as-said, 2(1), 130-131.
Patonah, D., Wijaya, W. M., & Rosalin, E. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Kartun pada Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(1), 37–45. https://doi.org/10.17509/jpp.v19i1.17130
Indrayani, A. O. (2016). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Penggunaan Media Flash Card Siswa Kelas I SDN Surokarsan 2 Yogyakarta. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Yogyakarta.
Pamungkassari, W. D. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 7 Tahun ke-7. 669-677.
Surkatiningsih, Wahyu. (2014). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Media Kata Bergambar. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 5 (1).
Janawati, D. P., Sudiana, I. N., & Dantes, N. (2013). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Kartu Kata dalam Permainan Domino Terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Menulis. e-journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 3 (-)
Susilana, R & Riyana, C. (2012). Media Pembelajaran. Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.